Mad mod dårlig mave

Mad mod dårlig mave eller diaré som vi også kalder det, er der mange mennesker som lider under en gang imellem. Dårlig mave kan komme af mange ting. Det kan komme af stress, nervøsitet, angst men i de fleste tilfælde handler det om kosten. Derfor er det altid et godt sted at starte, at lægge sin kost om, hvis man vil prøve at skille sig af med dårlig mave. Der findes forskellige fødevare, som tricker maven til at få diaré, men samtidig finde der også mad der kan helbrede denne forfærdelige lidelse.

Mad mod dårlig mave

  • Bananer
  • Kogt eller tilberedte grøntsager f.eks. kartoffel, sød kartoffel og græskar
  • Kogt frugt f.eks. æblegrød
  • Knækbrød, kiks og ristet lyst brød (så fedtfattigt som muligt)
  • Kogt kylling
  • Syrnede mælkeprodukter eksempelvis A38
  • Fisk

Når man lider af dårlig mave, så er det vigtigt at spise mange små måltider i løbet af dagen. Man skal helst spise omkring 6-8 små måltider i stedet for de 3 vi er vand til. Kroppen har svært ved at fordøje og arbejde med maden, hvis den er i ubalance, derfor indtager man mange små måltider i stedet for tre store. Sørg også for at spise forholdsvis langsomt og give dig tid til at spise. Den mad du indtager, skal helst være tempereret, da det er mest skånsomt for maven. Hvis man eksempelvis indtager mad der enten er alt for koldt eller alt for varmt, så skal kroppen også arbejde på at temperere det. Det bedste du kan give din krop er mad, der næsten har en kropstemperatur på cirka 37 grader.

Væske

Når du skal indtage væske under en periode med diaré, så er det meget vigtigt at du tænker over hvad du indtager. Hvis vandet er meget hårdt, der hvor du bor, dvs. at det indeholder meget kalk, så kan det være en rigtig god idé at koge vandet først og temperere det inden du drikker det. Husk hele tiden at tænke på hvordan du bedst muligt skåner din mave. Du kan også koge lidt tynd the-vand. Især urte-the er en god idé.

Hvad du bør holde dig fra

Når mad har dårlig mave er der en række ting man bør holde sig fra. Det kan være noget som direkte ødelægger maven eller lægger et pres på maven, så den bliver yderligere svækket.
Dette er special vigtig hvis du sammen med den dårlige mave også lugter meget ud af munden når du bøvser, bøvsen lugter af svovl og indikerer at du har for meget mavesyre, det kan være svært at komme af med svovlbøvser når de først har sat sig i mave/tarm systemet.

  • Kaffe og alkohol
  • Fed mad eksempelvis smør, fløde, cremefraiche, olie og mayonaise.
  • Røget mad
  • Stegt mad
  • Kerner og frø. Eksempelvis kerner i brød. Ingen fuldkornsprodukter.
  • Rå grøntsager
  • Frugt med skræl og kerner. Det er aller bedst hvis man river frugten før man spiser den, eller koger den som eksempelvis æblegrød.
  • Kål, porrer, løg, ærter og jordskokker giver luft i maven og er bestemt ikke godt for dårlig mave.
  • Kunstige sødemidler, findes blandt andet i tyggegummi, pastiller, forskellige drikkevare. Disse giver mavekneb og er bestemt ikke godt for maven.

Når den dårlige mave er væk

Når du endelig er sluppet af med den dårlige mave, så handler det igen om at stabiliserer maven. Nu er det vigtigt at du indtager en helt masse frugter, grøntsager og fuldkorn, så maven igen har noget ordentlig føde den kan arbejde på. Du skal også huske at det er vigtigt at drikker en helt masse væske imellem måltiderne, da fuldkorn og rå grøntsager kræver dette for at kunne virke på bedst mulige måde. Man siger at det er en tommelfingerregel at man skal drikke cirka to liter væske i døgnet. Men det afhænger meget af din størrelse. Drik helt ikke under et måltid, da væsken kan mindske appetitten.

Hvis man har svært ved at kunne drikke store mængder væske, så er det en god idé at tilsætte sukker og salt i væsken. På den måde bliver man mere tørstig og får lyst til at drikke mere. Det er meget svært at komme til at drikke for meget, så det behøver man ikke være bange for.  I nogle tilfælde kan det være en nødvendighed at tilsætte lidt salt i kogevandet, hvis man eksempelvis koger grøntsager. Når man har diaré mister man meget salt i blodet, derfor kan det være en god idé, men spørg lægen til råds hvis du er i tvivl.

Hvis du har tabt dig, hvilken de fleste mennesker gør når de har haft en periode med dårlig mave, så er det vigtigt at drikke juice eller sodavand i stedet for vand. Vand giver ikke de kalorier, som kroppen af brug for efter en svækket periode. Din krop har nu brug for en helt masse næring til igen at kunne genopbygge en stærk balance.

9 tanker om “Mad mod dårlig mave

  1. Laura siger:

    Virkelig god beskrivelse af hvad man skal gøre!!!

  2. Bente siger:

    Har vildt ondt i maven kan jeg få nogen råd

  3. heidi siger:

    Jeg har haft diarre i en uge, virkeligt hårdt. Vil nu prøve disse kostråd. Har fået idoform på poteket,som er mælkesyre bakterier der skulle hjælpe,men er først begyndt på dem i går .. Det svier i maven og er rigtigt trals .

  4. Kasper siger:

    Mine bøvser lugter af svovl, har i et godt husråd mod svovl bøvser?

  5. Karsten Henriksen siger:

    Jeg har afføring så blæser ud selv når jeg sover. Hvad gør jeg?

  6. thomas siger:

    Jeg ville nok vælge at tage en tur til lægen for lige at høre hans mening. Det er helbredet det handler om og ikke noget man skal spøge med.

  7. Inge siger:

    Laktose intolerance: Til at stoppe maven har jeg brugt: Tasectan. Til at afbalancere maven: Lactocare (mælkesyre bakterier). Morgenmad: Havregrød kogt på vand, drys med sukker eller sukker/kanel. Kogt vand med salt/sukker. Alpro soya naturel til erstatning af A38. PS. 1 glas vin kan give diare, for mig.

  8. Agger siger:

    Jeg vil til alle der har ondt i maven skrive prøv kefir enten vandkefir eller mælkekefir. Der er så mange gode probiotiske bakterier + b12 og en lang række andre gode ting/vitaminer i? PRØV DET!! Det VIRKER.. det kan købes i mange butikker, og det er let selv at dyrke!
    Køb evt en “startpakke” på dba..

  9. Alvin siger:

    Nu har jeg ikke læst hele artiklen, men æbler er hvad jeg erindrer decideret dårligt for maven iflg. ny undersøgelse fra Australien, der fortæller man bør være på ca. 6-ugers FODMAP-diæt for at maven er god, men det er individuelt, hvad der er godt og dårligt for ens mave påpeger undersøgelsen også. Google FODMAP og download deres app anbefaler jeg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *