Mad mod hård mave

Hele 10 % af danskerne lider af kronisk hård mave. Det er meget svært at definere præcist hvad lidelsen hård mave opstår af. Der kan være rigtig mange ting, men på samme måde er der også mange ting du kan prøve for at komme af med denne lidelse.

Hård mave kan opstå på baggrund af mange forskellige ting. Den kan komme hvis man spise for fed mad, hvis man ikke dyrker nok motion, hvis man har en stresset hverdag, eller blot har lidt rod i hverdagen, som man går og tumler med. Men uanset hvad denne lidelse er kommet af, så er det de samme råd du skal igennem for at prøve at bekæmpe den.

Danskerne lider utroligt meget af forstoppelse og faktisk er der 10-20 % af danskerne, som engang imellem er nød til at ty til den ”nemme” løsning, nemlig afføringsmidler, hvilket slet ikke er at anbefale, medmindre det er strengt nødvendigt. Kosten har en stor del af skylden til den hårde afføring og er nok også årsag til, at vi danskere lider under lidelsen ”hård mave”. Det kan blandt andet være en af de mange konsekvenser der er af at leve usundt.

Hvorfor opstår lidelsen?

Det der sker i tarmen er, at maden har været i mavesækken, hvor den blandes med mavesaft. Herefter bevæger den halvflydende fødemasse sig videre til tyndtarmen, som ingen sender massen videre til tyktarmen, som er den sidste del af fordøjelseskanalen. Det er her i tyktarmen, at vandet trækkes ud af massen og massen derefter bliver til den faste masse vi ser den når den kommer ud. Når man forstår alt dette er det måske nemmere at forstå hvorfor det er så vigtigt, hvad vi indtager og lever af. En afføringsvenlig kost består af en helt masse kostfibre og væske. Kostfibrene har en god effekt, da de binder vand og salt til tarmindholdet. På den måde får man en mere blod afføring og slipper derfor for forstoppelse. Udover kosten er det vigtigt at drikke rigeligt med væske, da det hjælper fibrene med at udnyttes fuldt ud.

For at skære det ud helt firkantet siger man, at man dagligt skal indtage ca. 25-35 g kostfibre og indtage 2 liter vand. Men det afhænger selvfølgelig af din højde og vægt. Kostfibre får man nemmest i form af grøntsager. Grøntsager indeholder ligeledes masser af væske, som er mindst lige så vigtig. Man kan på alle vare se, hvor mange kostfibre der er i hver enkelt produkt, det kan være du skal begyndte at kigge mere på hvad du putter ind i munden?

Motion er mindst lige så vigtig som kosten. Men motion sætter vi nemlig fordøjelsen i gang. Det er i dag meget undervurderet at dyrke motion, men flere og flere arbejdspladser har fået øjnene op for netop denne lidelse- forstoppelse. Du behøver ikke nødvendigvis løbe og svede dig til den daglige motion. Bare det at du er i bevægelse er nok. Vi sveder hele tiden, også når vi mindst tror vi gør det. Hvis du sidder på kontor kan du eksempelvis til en afvæksling stille dig op ved skrivebordet. Kroppen bruger energi på at stå i en oprejst stilling og dette sætter også fordøjelsen i gang. Man kan også med fordel gå rundt mens man taler i telefon, det er der i forvejen mange mennesker der gør, det er bare ikke alle, som er klar over det. Det vigtigste er bare at du begynder at bevæge dig mere, husk at det ikke betyder, at du skal kunne løbe et maraton fra den ene dag til den anden. Forstoppelsen går jo heller ikke væk fra den ene dag til den næste!

 

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2018 Madmagasinet

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account