Stenalderkost – en livsstil

I dag er det meget moderne, at lave livstils-ændringer og leve sundt. I hvert fald er tankegange meget populær, for de fleste når ikke længere end tanken. Men det lyder bare så flot når man siger, at man er ved at lægge sin kost om, eller ændre livsstil. Men det er jo også sundt at gøre, hvis man mangler energi, er meget deprimeret eller døjer meget med smerter. Det kan være svært at vide hvor man skal starte, og for de fleste alt for dyrt at gå til en diætist!

Der finde mange forskellige slankekure og selvom man virkelig brænder for at tabe sig de 20 kilo for meget, som hænger ud over buksekanten, så kan det være svært at finde overskud til, i den travle hverdag vi befinder os i, i snart 2014. Mange mennesker når lige at starte på en slankekur, da det pludselig går op for dem, at det har de simpelthen ikke tid til!

Hvorfor lægge sin livsstil om?

Der er en fællesnævner, når vi taler om ændring i livsstilen. Det handler selvfølgelig om mere overskud, energi og et tab i vægt. Alle disse egenskaber kan du få ved en nem og enkel livsstilændring, men det kræver at du får smag for den. Det handler om stenalderkost. Stenalderkost kan godt lyde lidt kedelig og tør, når man først smager på ordet. Men det er slet ikke som du lige tror.

Stenalderkost handler om, at bevæge sig tilbage til udgangspunktet, hvor protein og fedt var det eneste vigtige i vores føde. Stenalderkost stammer fra før landbrugsrevolutionen, hvor man var nød til at bevæge sig efter den føde, som man skulle jage. Præcis ligesom de vilde dyr der lever i vores natur i dag. Tænk på det på den måde, at vi har tænkt og aggeret helt ligesom dem. Nu er vi blot en flok dumme dyr der ikke aner hvad vi skal stille op, når vores køleskab er tomt og supermarkedet har lukket.

De syv principper

  • 50 -60 % af de kalorier, som vi skal indtage skal komme fra kød. Kød er vigtigt, især magert kød og fisk meget vigtigt at få. Spis specielt fede fisk, som eksempelvis laks.
  • 40-50 % af de kalorier, som vi skal indtage skal komme fra plantevækst. Det er vigtigt at spise frugter og grøntsager samt nødder. I nødder finder du sunde olier, som sørger for at give smørelse til led og har. Kartofler må ikke indtages, da de er fyld med stivelse.
  • Undgå kornprodukter i form af brød, ris, pasta og majs.
  • Undgå bælgfrugter. Eksempelvis bønner, ærter og linser.
  • Undgå mælkeprodukter.
  • Lav altid maden fra bunden. Så undgår du tilsætningsstoffer, som er dårligt for din krop.
  • Drik rigelig mængder af vand.

Det kan være svært at fælge alle punkterne i den hverdag vi lever i dag. Man må lukke øjnene, hvis man kommer til at hoppe i nogle steder. Men forsøg så hvidt muligt at holde dig på sporet og leve efter principperne. Man kan eksempelvis sørge for at leve 100 % efter principperne i et par uger, hvor efter man har en uge med lempede principper og derefter tager to uger igen med 100 % at følge principperne. På den måder sørger du for at holde kroppen på rette kurs og rense ud i kroppen en gang imellem.

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2019 Madmagasinet

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account