Mad mod kvalme

Er du en af de mange danskere der går rundt og lider af kronisk kvalme? Især rammes mange kvinder af en forfærdelig kvalme, som kommer igen hver dag. En omgang kvalme kan ødelægge en hel dag, så lad ikke kvalme erobre kroppen, bekæmp den!

Kvamle kan forårsages af mange ting eksempelvis kan det komme af medicin, graviditet, gigt, stress og meget mere. Men alle årsager har en fælles nævner, den kommer næsten altid af at man er træt, smerter, forstoppelse. Men vi kan bekæmpe den med nogle forskellige midler, det er blot vigtigt at vi lære at lytte til vores krop! Hvis man har en konstant kvalme, man har prøvet at lytte til kroppen, men den stadig ikke vil forsvinde, ja så er det vigtigt at gå til en læge, da kvalme kan være et symptom på noget meget mere farligt, som ulmer under overfladen.

De 12 gode råd

  1. Brug tankens kræft til at tænke på noget andet end kvalmen. Se eksempelvis noget tv, læs i en bog eller endnu bedre, gå en tur.
  2. Ud i det blå med kroppen. Det er vigtigt at få masser af frisk luft! Kvalme kan rent faktisk koreres af frisk luft.
  3. Undgå stærke lugte. Stærke lufte kan virke kvalmefremkaldende og du bør derfor holde dig langt væk fra dem.
  4. Drik masser af frisk vand. Kroppen har brug for at få renset ud og det gøres nemmest ved at indtage en helt masse vand. Man kan næsten ikke indtage for meget vand.
  5. Spis små måltider gennem hele dagen. Det er vigtigt at maven konstant har noget mad at arbejde på. Hvis maven står tom kan det forårsage en kvalme og i værste tilfælde give halsbrand. Læs evt. Halsbrand.
  6. Føler du dig træt er det vigtigt at lytte til kroppen og lægge dig ned. Det er ikke altid nødvendigt at sove, men så snart kroppen kommer ned og ligge, så ved det at den skal slappe af.
  7. Spis et solidt måltid fra morgenstunden. Det er vigtigt at kroppen har noget den kan producere energi af, derfor bør du især indtage et stort og godt måltid inden din dag starter.
  8. Spis energiholdigt mad med masser af fibre. For at kroppen skal kunne fungere bedst, er det vigtigt at man indtager noget med mange fibre. Det kunne eksempelvis være grønkål. Yoghurt er også specielt godt for at få maven i balance.
  9. Det er en god idé altid at have noget let at putte i munden. Det kunne eksempelvis være frugt. Det er ikke noget der skal tilberedes i lang tid før sulten kan stilles. Mange gange kommer kvalme fordi man er alt for sulten. Den kan dæmpes ved hjælp af et stykke frugt.
  10. Lyt til kroppen. Hvornår opstår kvalmen, hvilket tidspunkt og er det efter du har gjort noget bestemt?
  11. Søg alternative midler. Hvis du har fulgt en helt masse råd, og du stadig ikke kan finde ud af hvad der påvirker kvalmen, så er der nogle alternative midler at anvende. Eksempelvis akupunktur. Prøv selv at gå rundt i bare tæer, det kan mange gange hjælpe.
  12. Fokuser på hvad du spiser. Man skal spise varieret og hverken for sundt eller usundt. Det er vigtigt også at indtage kød en gang i mellem. Husk ikke kun at spise salat og andre sunde ting.

Når kvalmen er kommet, så er det mange gange vigtigt at tvinge sig selv til at spise. Det kan være sulten, som er blevet til den forfærdelige kvalme. Spis madvare, som ikke smager eller lugter af meget. Det er en god idé med grøntsager, som eksempelvis er meget væske indholdige. Eksempelvis kan man spise agurk.

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2018 Madmagasinet

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account