5:2 Kuren – et liv med faste

Nu er den her endelig, kuren hvor du kan spise hvad du vil, næsten alle dage om ugen. Du skal bare leve med, at kunne faste de af dagene. Ja du læste rigtigt, du må intet spise i de to faste dage. De to fastedage ligger selvfølgelig ikke i forlængelse af hinanden. Men hvad er pointen i denne nye diæt, som er under udbredelse i Danmark netop nu.

Muslimerne har gjort det i årtier, måske ikke lige af samme årsag. Men nu siger de kloge kostvejledere, at det er sundt med et par fastedage om uge. Især hvis man ønsker at tabe sig! Men hvordan stemmer dette nu overens med, at vi før har hørt, at vi skulle spise noget hele tiden? Dette er jo det direkte modsatte. På de to fastedage må du indtage 500 kalorier, som anbefales helst at bruge på morgenmad eller aftensmad, i små portioner. Man skal til gengæld drikke rigeligt med vand og det anbefales at supplere med sort kaffe og te som ikke indeholder kalorier.

De gode grunde

Man skal være meget påpasselig med, hvor denne diæt eller slankekur føre hen. Det kan nemt komme til at gå galt. Især kvinder kan være i fare, da kroppen vender sig til at faste. Der er mange kvinder der lider under anoreksi, som i bund og grund også handler om at faste, eller måske rettere sagt, sulte sig selv. Derfor anbefales det ikke at gå i gang med kuren uden vejledning og råd fra diætist. Når det så er sagt, så er denne slankekur en effektiv diæt, som for de fleste vil give et vægttab på et halvt kilo om ugen! Der findes en række fordele, som taler for at du skal vælge netop denne slankekur.

  • De 5 dage om ugen du rent faktisk må spise, der må du spise lige hvad du vil!
  • Slankekuren gør det muligt, at tabe dig og holde din ønskede vægt.
  • Giver kroppen mere energi samt hjernen mere kraft.
  • Slankekuren vil ændre dit syn på mad
  • Denne slankekur er meget alsidig og kan tilpasses alle mennesker, da der ingen grænser er for, hvad man må indtage.
  • Den passer måde til mænd og kvinder uanset livsstil

5:2 kuren

Hele 5 dage om ugen må du spise lige hvad du vil, om du så vil spise fed mad. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men nej det er ganske rigtigt. Man kan på de 5 dage helt selv bestemme, om man vil spise det man plejer, eller om man vil prøve at omlægge sin livsstil. Men uanset hvad, så er du sikret at du ingen dårlig samvittighed får, når du sidder med kagen i munden en sen torsdag eftermiddag. Hvis du alligevel skulle komme til at tænke på den dårlige samvittighed, så kan du trøste dig selv med, at det er fastedag i morgen.

2-tallet står for de to fastedage, som skal indarbejdes i kuren. Når du har spist og spist i de 5 dage, så er det vigtigt at kroppen får ro og tid, til at arbejde og fordøje maden. Det er egentlig primært derfor man faster. Vilde hunde, løver, og andre vilde dyr er også vandt til at faste. Det har været en del af vores liv dengang vi levede tilbage i dinosaurernes tid. Vi kunne ikke bare åbne køleskabet og tage noget når vi blev sultne. Nej, vi måtte kæmpe for føden, og hvis ikke vi kunne løbe hurtigt nok, så måtte vi undvære. Når man tager det i betragtning lyder det måske ikke så slemt at faste to dage om ugen. Fastedagene er dog ikke 100 % fastedage. Man må faktisk indtage 3 små måltider, hvilken bør svare til 500 kalorier. Men trods det, kalder man dem alligevel fastedage. På disse dage skal man sørger for at drikke rigeligt med vand, da det er vigtigt at maven ikke er tom.

Tilbage til oldtiden

Faktisk er det ikke noget helt nyt det med at faste. Vi har gjort det i mange år, men evolutionen har taget det fra os, da vi pludselig fik køleskabe og kunne mæske os i mad hver dag. Men flere kloge mennesker har i længere tid kendt til sundheden ved at faste. Når man faster, så reducerer man sit kalorieindtag som gør, at stofskiftet forandre sig. Stofskiftet kan man bedst forklare ved, at det er det som bestemmer hvor meget vi taber os. Ligeledes skulle det efter sigende ændre hjernefunktionen til det positive og bidrage til at mindske risikoen for at blive ramt af farlig sygdomme som eksempelvis: kræft, hjertesygdomme, Alzheimers og diabetes. Hvis du spiser store måltider hver dag, så skal kroppen hele tiden tænke og arbejde med at fordøje maden og sætte alle cellerne i gang med netop det. Med 5:2 kuren kan du give kroppen ro og fred til at arbejde.

2 Comments
  1. Philip Løvland 6 år ago

    Hej Maja
    Tak for en fin genenmgang af 5:2 kuren. Har du også selv prøvet kræfter med den?

  2. 5:2 kur elsker 5 år ago

    Jeg startede på kuren her til nytår og har allerede tabt 3 kilo! Jeg synes faktisk faste dagene er udholdelige efterhånden 🙂 – Hvordan er det gået dig

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2019 Madmagasinet

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account