De nye kostråd 2013

I den tid vi lever i, er det vigtigt at leve sundt. Men præcist hvordan man definere sundhed er svært. Der findes mange forskellige råd man kan følge, som føre i 100 forskellige retninger. Men altid har vi i Dannmark været tro, og lyttet til kostrådene. I september 2013 kom der igen nye kostråd. Nu er der igen nogle nye råd vi skal lytte til, som betyder at vi endnu engang skal omstrukturere vores madvaner.

Disse kostråd er anbefalinger fødevarestyrelsen sidder og strikker sammen. Når man tænker på hvor mange gange disse råd har ændret sig, så kan man godt blive i tvivl om hvorvidt vi virkelig bør følge dem, eller om de bare er til for at se hvorvidt de kan få os til at hoppe og danse efter deres regler. Hvor om alting er, så er det faktisk rigtig mange danskere, som lytter til disse råd. Men det handler jo i bund og grund om, om vi får de vitaminer og mineraler vi skal have, så hvorfor ikke bare hoppe og danse som de vil. Vi har jo trods alt kun et liv, så vi har ikke råd til at gamble.

Kostrådene er selvfølgelig ikke noget de bare sidder og finder på. De er bygget på forskning i sammenhæng mellem mad og sundhed. Sidste gang vi fik nye kostråd, var i 2005 med en lille ændring i 2009. Dengang havde vi 8 kostråd. I dag findes der 10 kostråd, som vi bør leve efter. De nye kostråd minder dog meget om de gamle, men der er visse vigtige ændringer, som vi bør tage højde for og huske på når vi handler ind i det lokale supermarked.

De nye

Det vigtigste at huske på er at spise mere fisk og mindre salt og kød fra køer, grise og lam. Fuldkorn har fået sit helt eget kostråd! Der findes fine illustrationer, som gør det nemmere at huske hvad der er vigtigt at spise og hvad der er vigtigt ikke at spise. Disse ti nye kostråd er lavet i samarbejde med DTU Fødevareinstitut, Komiteen for Sundhedsoplysning, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen m. fl.

  1. Spis varieret. Det er vigtigt at variere mellem forskellige slags fisk og magre mejeri produkter og magert kød. Bevæg dig minimum i 30 min hver dag. Når man spise varieret og samtidig er fysisk aktiv, så får man både de næringsstoffer man har brug for, og man har samtidig nemmere ved at holde en sund vægt. Ved cirka 30 minutters motion om dagen styrker man det mentale samt det fysisk e velvære og forebygge ligeledes en række livsstilssygdomme.
  2. Spis frugt og grønt. Det er vigtigt at indtage en stor mængde af grøntsager og frugt. Det er nemlig her alle vitaminerne sidder. Sørg for at spise så meget af det råt. Når man tilbereder frugt og grønt forsvinder vitaminerne. Det anbefales at spise cirka 600 g grøntsager/ frugt om dagen. Husk at frugt også indeholder sukker. Det er derfor mest anbefalet at spise grøntsager som eksempelvis løg, ærter, broccoli, blomkål, rødbeder, pastinak, bønner, rødkål, hvidkål, rosenkål og selleri. Grøntsager og frugt indeholder desuden et lavt indhold af kalorier og især grove grøntsager indeholder mange kostfibre, som er dem der giver kroppen noget at arbejde på.
  3. Spis mere fisk. Det anbefales stadig at man spise fisk to gange om ugen som hovedret og meget gerne flere gange om ugen som pålæg. Det anbefales at man bør indtage 350 g fisk om ugen. Deraf 200 g fed fisk. Fede fisk kan eksempelvis være laks, ørred, makrel, sild, hellefisk, stenbider og ål. Husk det er vigtigt at variere måltiderne, så man ikke udelukkende lever at eksempelvis laks, selvom det er den de fleste mennesker foretrækker. Fisk indeholder forskellige olier, som er vigtigt for din krop samt hår, hud og negle. Fisk indeholder desuden jod og D-vitaminer, som kroppen har brug for, og som er væsentlig svære at få gennem andre fødevare.
  4. Fuldkorn er vigtigt for kroppen. Man anbefaler 75 g fuldkorn om dagen. Det svare til cirka 2 dl havregryn og en skive fuldkornsrugbrød. Fuldkorn indeholder mange kostfibre, vitaminer og mineraler. Foldkorn er dem, som giver kroppen en mæthedsfornemmelse.
  5. 5.     Magert kød og kødpålæg er et vigtigt element i de nye kostråd. Det anbefales at man skære groft ned på kød forbruget. Man bør højest spise sammenlagt 500 g kød om ugen! Det kan både være fra ko, lam og svin. Ligeledes er det vigtigt at spise magert kød. Kød indeholder proteiner, mineraler og jern, som kroppen har brug for det er derfor vigtigt stadig at indtage dette.
  6. 6.     Magre mejeriprodukter. Det er vigtigt at vælge magre mejeriprodukter, som eksempelvis yoghurt med maks. 0,7 % fedt og oste med maks. 17 % fedt. Pas på med at indtage for meget fløde, smør og generelt for fede mejeriprodukter. Mejeriprodukter indeholder både protein og mange forskellige mineraler, som er vigtige for at holde kroppen i balance. Mejeriprodukter indeholder ligesom kød mættet fedt, hvilket ikke er godt for kroppen. Det kan øge risikoen for livstilssygdomme. Derfor bør man holde igen med de fede produkter.
  7. Spis mindre mættet fedt. Man bør reducere forbruget af mættet fedt væsentligt. Ligesom i de to overstående punkter, beskrives det hvor farligt det mættet fedt er. Dette bør man tage hensyn til i alle fødevare. Man kan eksempelvis bruge pesto i en sandwich i stedet for smør eller anden form for dressing.
  8. Reducer forbruget af salt. Salt binder fedtet sammen, hvilket øger kroppens fedtindhold. Det anbefales dagligt kun at indtage ½ tsk. salt. Normalt bruger danskerne i gennemsnittet 1,5 tsk. salt. Derfor er det vigtigt at reducere det.
  9. Spis mindre sukker. Man bør skære ned på sukker og søde sager. Det gælder ligeledes søde drikkevarer som eksempelvis sodavand, saft osv. Over 80 % af det sukker vi indtager får vi fra søde sager, som eksempelvis kage, slik, sodavand og is. 10 % får vi fra morgenvandsprodukter og frugt yoghurt. Sukker øger risikoen for at blive overvægtigt. Der er lige så mange kalorier i en lille håndfuld slik, som der er i et helt måltid aftensmad. Derfor er det vigtigere at spise mere groft og mindre sukker.
  10. Det er stadig et af de faste kostråd at man skal huske at drikke rigeligt med vand. I stedet for at drikke sodavand og andre væsker bør man tage et glas koldt vand, til at slukke tørsten med. Man kan eksempelvis komme en skive citron i, for at gøre det ekstra spændende. Man må gerne erstatte vand med kaffe, men man bør spare på sukker og fløde. Kroppen har brug for vand til at rense kroppen. Vi sveder hele dagen også mens vi mindst tror det.

 

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2019 Madmagasinet

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account