Immunforsvaret har brug for D-vitamin

Nu går vi den mørke tid i møde. Der bliver færre og færre solskinstimer. Huden bliver bleg og nogle mennesker vil måske få en vinterdepression. Andre vil måske kaste sig ind under solariets stråler, selvom vi altid har fået at vide, det er skadeligt og kan føre til hudkræft etc. Faktum er i midlertid, vi kan ikke leve uden sollys. For sollys indeholder, det vigtige D-vitamin, som immunforsvaret, skal bruge for at bekæmpe bakterier, sygdomme og virus. Samtidig med vitaminet skal holde styr på, at immunforsvaret ikke ødelægger kroppens egne raske celler. Bliver sådanne celler ødelagt, kan det eksempelvis føre til type-1 diabetes og knogleskørhed. Hos både børn og voksne.

Derfor er det lidt af en balancegang, som dog ikke er så svær endda. Man kan sagtens undgå solen midt på dagen, når den er stærkest, og her taler jeg selvfølgelig om sommerhalvåret og tage D-vitamin som tilskud om vinteren 7,5 til 10 mikrogram om dagen er nok. I landene omkring os tilsætter man D-vitamin til mælk og brød, men ikke herhjemme. Vil vi dække vores daglige behov gennem kosten, skal menuen stå på fede fisk som laks, makrel og sild.

Samtidig skal man være opmærksom på, at D-vitamin er fedtopløseligt. Dvs.  Det opløses ikke i vand. Det skilles ud med urinen. Derfor må vi heller ikke få for meget D-vitamin, da det, således ophober sig i kroppen og forvolder skade på andre vitale organer. Dette gælder også A-, E-, og K-vitaminer.

D-Vitamin kan blandt andet købes hos Netspiren.dk

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2019 Madmagasinet

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account