Gravid og kost

Der findes mange skrøner og gode råd om graviditet, men hvilke er sande og hvilke bør man lukke ørene for? Når det handler om kost, kan det være væsentlig svært at skelne mellem hvad man bør lytte til og hvad man ikke bør. Når man er gravid ønsker man det bedste for sin krop og for det lille nye barn, som vokser inden i.

Vi ved alle, at alt hvad vi drikker, spiser og indånder, påvirker barnet på forskellige måder, da det passere over moderkagen til barnet. Derfor er det en god idé at være særlig opmærksom på, hvad der er sundt netop under en graviditet.  Det er godt at spise sundt og varieret. Kroppen sørger automatisk for at barnet får ilt og næringsstoffer, så det kan vokse, ligesom kroppen sørger for, at transportere barnets affaldsstoffer ud. Et gammel råd siger ”du skal spise for to”, dette råd er ikke helt sandt, du skal ikke spise for to men din krop skal arbejde for to. Trods du ikke spise for to, så er det almindeligt, at man som gravid øger kropsvægten med 10-14 kg.

I starten af graviditeten er det meget normalt, at man har kvalme, det forekommer hos mange. Det er videnskabentlig bevist, at kvalme holdes bedst nede, ved at gå og småspise lidt hele tiden. Andre gravide får desideret lyst til at spise hele tiden, og i disse tilfælde, så er det meget specielle madvarer det drejer sig om. Ofte drejer det sig om usund mad, andre gange er det sunde ting. Det er ofte cola og hvidt brød, som lyster. Når trangen først har indfundet sin plads, så er det svært at slippe af med, med mindre man stiller sulten. Hvis man har lidt under denne underlige madvane under graviditeten, og du har taget mange uønskede kilo på, så skal man glæde sig til kvalmen forsvinder og derefter koncentrere sig ekstra meget om kosten. Det er nemlig aldrig for sent at lægge kosten om!

Sund kost er vejen frem

Hvis ikke man allerede spise sundt, så er graviditeten en god måde at omlægge kosten på. Nu skal du ikke længere kun tænke på dig selv, men også den lille nye baby. Den sundhed du ønsker under en graviditet er den helt samme, som for alle andre mennesker.

Sundhedsstyrrelsens 8 råd

  • Spis frugt og grønt hver dag
  • Fisk og fiskepålæg er godt flere gange om dagen
  • Kartofler, ris, pasta og groft brød er også vigtigt at spise
  • Skær ned på sukker især i form af sodavand, slik og kager
  • Skær ned på fedt, især mejeriprodukter og kød.
  • Spis meget varieret, det er både vigtigt for dig og barnet.
  • Drik masser af vad og forsøg at slukke tørsten i rent vand
  • Bevæg dig minimum 30 minutter om dagen

Mange danskere har et ønske om at leve sundt. Men trods ønsket er det meget svært at følge kostrådene, måske er viljen ikke stærk nok. Men man skulle tro, at når man pludselig står og skal ”spise for to”, så bør det hjælpe viljen på vej.

Vigtige vitaminer og mineraler

Når man er gravid, så er det ikke mindst vigtigt at spise sundt, men man skal også tænke på at indtage gode mineraler og vitaminer. Det er selvfølgelig bedst at indtage vitaminer og mineraler i form af råvare som eksempelvis frugt og grønt. Men hvis man har svært ved at spise under graviditet, så kan man indtager dem ved hjælp af kosttilskud, i form af tabletter. Mange kostvejledere råder gravide til at indtage kosttilskud også selvom de sagtens kan spise frugt og grønt. Man kan i realiteten heller ikke indtage for mange vitaminer og mineraler, de kommer blot ud igen, når vores krop er fuldt tanket op.

Folinsyre

Der er mange danskere, som enten ikke planlægger at blive gravide, eller bare ikke studerer om graviditet inden de står i det. Derfor er der rigtig mange der ikke ved at der er noget, som hedder folinsyre. Folinsyre er med til at mindske risikoen for at barnet fødes med visse og i forvejen sjældne typer misdannelser af hjerne og rygmarv, hvilken man også kalder reuralrørsdefekter. Det er meget vigtigt at have dækket sit behov for folinsyre. Derfor er det vigtigt at, supplere med 0,4 mg folinsyre dagligt. Det anbefalet faktisk, at man supplere allerede fra man planlægger at blive gravid og helt frem til 12 uger efter undfangelsen. Folinsyre kan du finde i grønne grøntsager, nødder og fuldkornsbrød.

Jern

For alle mennesker gælder det, at det er vigtigt at have et højt indhold af jern i kroppen. Når kvinder er i deres menstruationsperiode, så er det også vigtigt at de indtager fødevare med højt indhold af jern. Dette skyldes, at kroppen skal producere ekstra meget blod. Denne regel gælder også for gravide. Det er især en god idé at kvinder i deres 10. graviditetsuge indtager 40-50 mg jern dagligt. Omkring 1/5 af alle gravide kvinder har for lidt jern i kroppen når de skal føde. Jern kan du finde i C-vitaminholdige fødevare, som eksempelvis appelsin eller solbær. Kaffe, the og mælkeprodukter bør man indtage forskudt af jern tilskudet, da det hæmmer optagelsen af jern. Det gælder også hvis du indtager kalktilskud i stedet for mælkeprodukter. Hvis man indtager store mængder af jern, kan afføringen virke mørkere og i nogle tilfælde være helt sort. Dette er normalt og dermed ikke farligt. Man kan være uheldig at få forstoppelse af for stort jern tilskud. Hvis dette sker, så bør man bare holde en pause i en uges tid og samtidig drikke rigeligt med vand hver dag. Der findes også meget jern i kød, æg og groft brød, samt grønne grøntsager som eksempelvis grønkål, spinat og broccoli. Man kan også spise tørret frugt som eksempelvis abrikoser, dog skal man være særlig opmærksom på, at disse tørrede frugter også indeholder en del sukker.

D-vitamin

Som gravid er det også vigtigt at have et højt indhold af D-vitaminer i kroppen. Man bør supplere med ca. 10 mikrogram D-vitamin dagligt. D-vitamin er vigtigt for, at kroppen kan optage kalk. For at kroppen skal kunne optage D-vitaminer er det vigtigt, at man får rigelig mængder af lys og sol. Man behøver ikke have direkte sol, en gåtur med overskyet himmel er nok. Der findes også D-vitamin i fed fed som eksempelvis laks og sild.

Kalk

Sørg for at drikke meget vand hver dag. Det er både vigtigt, for at kroppen bliver renset, men også for at indtage den mængde kalk man har behov for. Kalk er vigtigt for knoglerne og på længere sigt har det betydning for mindskning af knogleskørhed. Nogle mennesker har svært ved at optage den kalk der findes i mælk, men drik gerne ½liter mælk om dagen eller forsøg at indtage andre former for mælkeprodukter, som eksempelvis yoghurt. Hvis man har svært ved at optage kalk, kan man i stedet indtage 500mg kalk om dagen. 

Hold dig langt fra

Der findes meget få ting, som man bør være opmærksom på ikke at måtte indtage når man er gravid. Man bør i hvert fald skære meget ned på disse ting.

A-vitamin

Meget store mængder A-vitamin kan være fosterskadeligt. Hold derfor meget øje med hvilke fødevare, som indeholder A-vitamin. Eksempler på fødevare med højt indhold af A-vitamin kunne være; lever, leverpostej og paté. Husk det er ikke skadeligt at spise engang i mellem.

Ost

Mælkeprodukter er en god kilde til at indtage den mængde kalk man har behov for, men man skal være særlig opmærksom på ost. Nogle oste er lavet af upasteuriseret mælk hvilket kan være skadeligt, da det i sjældne tilfælde kan indeholde bakterier som kan forårsage infektion.

Fisk

Det er sundt at indtage fisk især fed fisk som eksempelvis laks. Dog bør man være særlig opmærksom på at begrænse mængden af rovfisk. Eksempler på rovfisk kunne være tun, sværdfisk, gedde, smørmakrel, rokke og helleflynder. Man må gerne spise tun på dåse, da der her er anvendt meget små tunfisk, som ikke indeholder store mængder af kviksølv.

Sushi

Det er især sushi, hvor der bruges rå fisk, som man bør være særlig opmærksom på. Det er vigtigt at fisken har været nedfrosset i mindst et døgn ved 20 grader. Herved dræbes de farlige bakterier, parasitter og orm, som de kan indeholde.

Medicin

Under en graviditet er det bestemt ikke sundt at indtage alt for store mængder medicin. Store mængder medicin kan være skadeligt for barnet. Der findes også noget special medicin, som er særlig skadelig for barnet. Derfor er det vigtigt altid at læse bag på indlægssedlen før du indtager medicinen. Spørg din læge eller jordmoder til råds hvis du er det mindste i tvivl. Det kan også blot dreje sig om specielle former for kosttilskud.

Alkohol og røg

Alle mennesker ved at det er meget skadeligt både for dig selv og dine omgivelser at ryge. Dette gælder også under graviditeten. Barnet bliver mærket af den røg du indtager under graviditeten. Alkohol er også en væsentlig risiko at løbe under graviditet. Specielt når fosteret er helt lille, er det vigtigt at holde sig så meget som muligt fra alkohol, da det kommer til at påvirke barnet både fysisk og psykisk.

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2018 Madmagasinet

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account