Mad mod kolesterol

Et forhøjet kolesterol er en meget risikoførende faktor for en hjertesygdom. Derfor er det ret væsentligt at holde øje med sit kolesteroltal jævnligt. Men hvad gør at vi får forhøjet kolesteroltal og hvad kan vi gøre for at hjælpe tallet ned på et positivt niveau? Der findes mange fødevare vi i hvert fald bør holde os fra når vi taler om et dårligt kolesteroltal. Nogle mennesker er født med at have lettere ved højt kolesteroltal mens andre mennesker spiser sig til det, hvilket heller ikke er smart!

Hjertevenlige fødevare kan man også kalde dem, de fødevare, som vi gerne må spise, trods dårligt hjerte og højt kolesteroltal. Det er bestemt ikke kun ældre mennesker, som skal tænke sig om. Det høje kolesteroltal er stigende også blandt mange unge mennesker i dag. De gode fødevare, som vi rigtig gerne må indtager, er fødevare som er rige på fibre og især opløselige fibre. De indeholder en bred vifte af antioxidanter.

Kolesteroltal er farligt

Det er sker, når man har et for højt kolesteroltal er, at der i højere grad kan dannes plak i blodkarene. Denne plak medfører at blodårene også kaldet arterierne bliver tykke, hårde og mindre fleksible. Denne dannelse kaldes også åreforkalkning. Når årene til sidst er så forkalkede at det kan standse blodtilførelsen så får man ikke blod til hjertet. Der kan også ske det, at stykker af forkalningen kan rive sig løs og danne det vi kender som en blodprop.

Mad mod kolesterol

Der findes som før nævnt en række fødevare, som vi gerne må spise, og som bør være på en liste over de vare vi skal spise hvis vi skal på diæt.

Grøntsager

Disse fødevare har et lavt indhold af mættet fedt og totalt fedt og har derfor ingen kolesterol. Hvis man spise mange grøntsager gennerelt hjælper det til at holde et lavt kolesteroltal. Man kan på mange områder erstatte fødevare med højt indholde af mættet fedt med eksempelvis grøntsager. Grøntsager der hjælper er til eksempel: Grønne bønner, bladgrøntsager, løg, kartofler, spinat, søde kartifler, tomater, broccoli og selleri.

Frugt

Frugt er også vældigt sundt. Vælg dog altid frugt i stedet for juice. Hvis du virkelig ønsker juice, så er det at anbefale, at lave den selv uden sukker og andre tilsætningsstoffer. Æbler, bær, citrusfrugter, tranebær og druer hjælper med at forhindre forhøjet kolesterol.

Bælgfrugter

Når man spiser bælgfrugter, såsom bønner, kikærter og linser, så kan man reducere kolesteroltallet på blot et par uger. Spis bælgfrugter mindst tre gange om ugen. Tørrede bønner og ærter indeholder et højt indhold af stivelse og fibre. Prøv eventuelt bønnesupper, kold bønnesalat, humus eller ristede sojabønner som mellemmåltider.

Kornprodukter

Brune ris, havre, byg og havreklid er nogle af de bedste kornprodukter. De har et højt indhold af kostfibre, som er gavnligt for at stabiliserer blodsukkeret og dermed undgår man, at overspise, hvilket også er farligt for kolesteroltallet.

Fjerkræ og fisk

Hvis man leder efter fjerkræ med lavt indhold af mættet fedt og kolesterol, så skal man vælge kylling og kalkun. Der findes også mange fisk, som har et lavt indhold af kolesterol. Men husk selvom det har et lavt indhold af mættet fedt og kolesterol må man ikke udelukkende leve af dette. Lav gerne et par dage om ugen uden kød. Det er sundt for kolesteroltallet.

Yoghurt, ost og mælk

Skummetmælk og andre fedtreducerede mælkeprodukter er gode, fordi de har lige så meget calcium og andre næringsstoffer som eksempelvis sødmælk. Dog har de langt mindre mættet fedt og kolesterol. Spis derfor fedtfattige mælkeprodukter.

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2018 Madmagasinet

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account