5 råd mod undervægt og vægtøgning

I de fleste omgangskredse og i medierne er det altid overvægt, som bliver fremhævet og diskuteret. Det kan man i givet fald godt forstå, da 52% af den danske befolk er identificeret som overvægtige. De undervægtige danskere, som også udgør en stor procentdel bliver ofte glemt i debatten, selvom det kan være ligeså fysisk og mentalt udmattende at være overvægtig såvel som undervægtig. I denne artikel vil vi fremhæve 5 gode råd til at tage på i vægt.

Kulhydrater og protein

Når du ønsker at tage på i vægt, skal du ikke ligesom så mange andre mennesker spise grønt og fedtfattige produkter, der indeholder få kalorier. Du skal gøre det omvendte. Det vil sige, at du skal spise mad, der har et højt proteinindhold og kulhydrater.
Madvarer der har et højt proteinindhold, er blandt andet:

  • Kød
  • Æg
  • Mælk og ost
  • Bønner
  • Kikærter
  • Kål og nødder

Hvis du dyrker motion sideløbende med dit vægttab, kan du med fordel supplere din træning op med proteinpulver. Se det store udvalg af proteinpulver på Musclehouse.

Spis flere måltider

Hvis du er undervægtigt, er du måske vant til at føle en mæthedsfornemmelse efter de 3 større måltider om dagen. Derfor skal du forsøge at spise flere måltider om dagen i stedet for kun de 3 hovedmåltider. En god tommelfingerregel er, at du skal spise 5-6 gange om dagen. Det svarer til, at du husker at spise hver 3. tredje time.
Hvis du på en almindelig hverdag har travlt og derfor har en tendens til at glemme at spise, kan det være en god ide at sætte en alarm, der gentages hver 3. time, så du husker dine mellemmåltider.

Drikkelige kalorier

Hvis du går hen og får det dårligt af at spise så mange gange om dagen, skal du naturligvis lytte til din krop, og ændre din strategi. Vi anbefaler, at du skifter nogle af dine måltider ud med en proteinshake eller andre kalorierige drikke. Drikkevarer med ekstra energi er supervigtige, da de ikke tager appetitten fra det næste måltid. De indeholder en masse kalorier, kulhydrater og protein, som du har brug for dagligt. Desuden kan du få dem i et hav af forskellige smagsvarianter, og de er derfor utrolig lækre og nemme at få ned.

Din krop elsker vitaminer og mineraler

Når du ikke har den største appetit og ikke spiser særligt varieret, kan det være vanskeligt at for den rette mængde af vitaminer og mineraler. Derfor vil vi anbefale, at du i stedet tager de vigtigste kosttilskud. Hos Jala Helsekost kan du finde et stort udvalg af diverse kosttilskud, der hver især bidrager til et højere vitaminniveau.
Før at du kan beslutte, hvilke kosttilskud du skal have, er du nødt til at analysere din kost, og finde ud af hvilke vitaminer og mineraler, du mangler. Typisk spiser vi ikke nok fisk, og derfor kan det være en rigtig god ide at indtage fiskeolie.

En øget aktivitet

Muskler vejer mere end fedt, og derfor kan et øget aktivitetsniveau bidrage til, at du kan opleve en vægtøgning. Motion giver en bedre kondition og stærkere muskler. Energien, du bruger i en træningstime, vil give dig en større appetit, hvilket igen er med til at opbygge dine muskler. Når du træner, skal du fokusere på muskelopbygning i stedet for cardio, da cardio kun vil gøre, at du vil tabe yderligere vægt.
Gør det til en vane at tage en energibar med hver eneste gang, du træner. De indeholder nemlig i gennemsnit 300 kalorier pr. bar, og det er vigtige kalorier at indtage, da du skal hæve dit kalorieindtag hver gang, du forbrænder flere kalorier end normalt. Find dine energibarer og andre sundhedsprodukter på Mecindo.

Forhåbentligt kunne du bruge disse 5 gode råd til, at få en større viden omkring, hvordan du nemt og hurtigt vil kunne tage på i vægt.

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2018 Madmagasinet

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account