Diabetes behøver ikke forhindre end sund og spændende levevej!

Diabetes behøver ikke forhindre end sund og spændende levevej!

Hvis du er en af de personer, som interesserer sig for kost, så kan det måske være spændende, at læse med her. Nogle grøntsager indeholder lidt kulhydrater. Dette kan give en stigning i blodsukkeret, hvis man spiser større mængder af dem. Hvis man skal kunne omsætte store mængder af kulhydrater har man behov for insulin. Dog er stigningen fra grøntsagerne dog meget lille og stigningen vil derfor være meget lille. Derfor anbefales det dog ikke at indtage ekstra insulin når man spiser grønsagsretter. Kulhydrat indholdet er 100 g pr rå grøntsag. Det er især i rodfrugter, man kan finde kulhydrat. Herunder ses en lister over indholdet af kulhydrat pr 100 g i hver grøntsag. Det er vigtigt at vide at nogle grøntsager indeholder insulin, som ikke giver noget stigning i blodsukkeret. Tabellen herunder er udarbejdet af Diabetesforeningen i maj 2010. Selvom man ikke er diabetiker, er det stadig vigtigt at tænke over sit blodsukker, da der altid vil være en risiko for, at man kan udvikle sygdommen.

Agurk 1,4
Artiskok 5,1
Asparges 2,4
Aubergine 2,6
Bambusskud 3,2
Bladselleri 3,2
Blomkål 2,5
Broccoli 2,9
Bønnespirer 3,7
Bønnespirer (soya) 4,5
Bønnespirer adziki 18,8
Champignon 1,7
Fennikel 3
Flåede tomater (konserves) 3
Forårsløg 4,7
Græskar 3,1
Grønkål 4,2
Grønne ærter 7
Grønne bønner 2,7
Gulerod 5,9
Hvidløg 31
Hvidkål 4,7
Jordskok 0*
Julesalat 2,7
Kastanje ægte rå 33,9
Kinakål 2,1
Kålrabi 5,7
Lucern spirer 0,2
Løg 8,1
Majroe 4,7
Majskolbe 13,6
Majs kerner konserves 18,5
Pastinak 10,1
Peberfrugt grøn 2,8
Peberfrugt rød 4,5
Persillerod 8
Porre 5,5
Rabarber 3
Radiser 1,2
Rosenkål 5,5
Ræddike 3,2
Rødbede 9,1
Rødkål 4,5
Salat iceberg 2,1
Salathoved grøn 2,7
Savoykål 3
Selleri knold 4,3
Skorzonnerrod 15,3
Spidskål 3
Spinat 1,5
Squash 1,6
Tomat 4,3
Tomatjuice konserves 3,7

Her kommer en kort liste over de 10 mest kulhydratrigfe grøntsager:

10 mest kulhydratrige grøntsager Tilgængelig kulhydrat pr 100 g

Majs kerner konserves 18,5
Skorzonnerrod 15,3
Majskolbe 13,6
Pastinak 10,1
Rødbede 9,1
Løg 8,1
Persillerod 8
Grønne ærter 7
Gulerod 5,9
Kålrabi 5,7

Tabeller og oplysningerne er hentet her: <a href=”http://www.foodcomp.dk/” target=”_blank”>www.foodcomp.dk</a>

*Indeholder insulin der ikke giver stigning i blodsukkeret.

Nogle af grøntsagerne indeholder noget kulhydrat, som kan give en stigning i blodsukkeret. Disse er eksempelvis: Hvidløg, kastanje og adzuki bønnespirer. Hvis du kun tilsætter en smule hvidløg til din mad, så behøver det dog ikke at have nogen betydning for blodsukkeret. Det du skal være særlig opmærksom på er dog hvis du spiser større mængder af eksempelvis syltede hvidløg, bagte hvidløg o. lign.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.