Dansk Erhverv har netop offentliggjort den store E-handelsanalyse for 2021, og denne analyse afslører blandt andet, at det særligt er børnefamilier samt det yngre segment, der er hoppet med på måltidskasse-bølgen.
Ifølge den store E-handelsanalyse for 2021, som Dansk Erhverv netop har offentliggjort, er andelen af forbrugere, der handler dagligvarer online, vokset med 75 % i løbet af de seneste fem år.
En udvikling, der, ifølge Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, uden tvivl er blevet forstærket og accelereret af Covid-19-krisen, men som også skal og bør forklares med et voksende udbud af muligheder, når det kommer til handel af dagligvarer online samt en øget fleksibilitet på området. Ralund bemærker blandt andet, at det i dag – modsat tidligere – er muligt at få leveret dagligvarer og måltidskasser til døren over det meste af landet.
Og netop måltidskasser er noget, som en del danskere har givet chancen i forbindelse med Covid-19-krisen, hvilket blandt andet kommer til udtryk ved, at to af de førende leverandører på området, RetNemt og Aarstiderne, har kunnet berette om imponerende vækst i deres omsætningstal for det seneste regnskabsår.
Særligt populære hos de unge og børnefamilierne
Ifølge E-handelsanalysen for 2021 er det særligt børnefamilierne og de unge, der har taget måltidskasserne til sig.
Hos de yngre forbrugere er måltidskasserne blevet stort set lige så populære, som generelle dagligvareindkøb online er.
9 % i dette segment køber nemlig måltidskasser mindst en gang ugentligt, mens 10 % handler dagligvarer online mindst en gang ugentligt.
Også hos børnefamilierne har måltidskasserne, som sagt, vundet indpas. Her køber 8 % af det samlede segment måltidskasser mindst en gang ugentligt, mens 11 % handler dagligvarer online mindst en gang ugentligt.
Mens både de unge og børnefamilierne i relativ høj grad har taget måltidskasserne til sig, kniber det lidt mere med at få de ældre med på vognen.
Blandt de midaldrende er det kun 3 %, der ugentligt køber mindst en måltidskasse, og hos pensionisterne står det endnu mere sløjt til. Her er det nemlig kun 1 %, der køber mindst en måltidskasse ugentligt.
Hvorfor begejstres særligt de unge og børnefamilierne?
Robert Ormrod, der er lektor ved Aarhus Universitet ved Institut for Virksomhedsledelse og ekspert i blandt andet forbrugeradfærd, mener, at der er flere forskellige forklaringer på, hvorfor måltidskasserne hitter hos de grupper, som de nu engang gør.
En af disse forklarer vedrører, hvilken generation børnefamilierne tilhører, og hvilke adfærdsmæssige træk der kendetegner netop denne generation samt de efterfølgende.
”Børnefamilier er nu Millennials, hvilket vil sige ’digital natives’, hvor online-løsninger er at foretrække frem for fysiske butikker i dagligdagen; der ligger den primære forskel med tidligere generationer, som er vant til at købe ind,” udtaler Robert Ormrod til Godappetit.dk.
Tidsnød under Covid-19-krisen har formentlig været en faktor
Robert Ormrod erklærer sig enig i, at Covid-19-krisen har spillet en aktiv rolle i den øgede tilslutning af måltidskasse-forbrugere, da de forhold, som vi i perioder af denne krise levede under, forstærkede en række af de fordele, der er forbundet med måltidskasse-løsninger.
Han anser det som værende realistisk, at de forbrugere, der under Covid-19-krisen hoppede med på måltidskasse-vognen, nu har vænnet sig til rutinerne og fortsætter, da det er deres ’the new normal’.
En yderligere – og ikke mindst væsentlig – årsag til, at måltidskasserne særligt har appelleret – og fortsat appellerer – til børnefamilierne, er, ifølge Robert Ormrod, at tid kan være en mangelvare i denne familiekonstellation.
Særligt i de perioder af Covid-19-krisen, hvor far og mor har skullet forsøge at passe et job hjemmefra, samtidig med deres børn har været hjemsendt og krævet opmærksomhed, har det for mange været svært at få døgnets timer til at slå til i forhold til at nå alle ønskede gøremål, og her har en måltidskasse-løsning været særligt attraktiv, da en sådan har kunnet frigøre bekymringer og tid i forhold til indkøb og aftensmad.