Energireduceret diæt

Formålet med en energireduceret diæt er, at den overvægtige taber en passende mængde fedtvæv, så de fysiske, psykiske og sociale problemer, som kan være en følge af overvægten, kan forebygges eller undgås.

Fedme er ledsaget af øget risiko for sygdom og overdødelighed. Risikoen for blandt andet ikke-insulinkrævende diabetes (type II) og hjerte-/karsygdomme øges med stigende grad af fedme. Både graden af fedme og fedtvævets placering har betydning for risikoen. Det er især bugfedmen, den såkaldte æblefacon, hvor fedtet sidder omkring maven, der øger risikoen for sygdom.

Diæten bør tilrettelægges individuelt ud fra personens køn, alder, vægt, nuværende spisevaner, fysiske aktivitet og motion.

Overordnet princip i diæten

Det overordnede princip er at nedsætte den totale energiindtagelse. Det gøres lettest ved at skære ned på fedtet, fordi energi i form af fedt i mindre grad virker mættende end samme mængde energi indtaget i form af kulhydrater.

Der anbefales et højere proteinindhold end i Normalkost. Følgende fordeling anbefales:

Protein ca. 20E%
Fedt max 30E%
Kulhydrat ca. 50E%

Der er vigtigt, at diæten indeholder tilstrækkelig med protein for at mindske nedbrydningen af proteinholdigt væv, blandt andet muskelvæv.

Fedt: Svarer til normalkosten

Kulhydrat: Svarer til normalkosten.

En nedsættelse af energiindholdet øger kravet til kostens indhold af vitaminer og mineraler. Da det kan være vanskeligt at opnå i praksis, anbefales en kombineret vitamin-mineraltablet, så længe diæten varer.

Det tilrådes at fordele maden jævnt over dagen med 3 hovedmåltider og 2 – 3 relativt store mellemmåltider.

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2018 Madmagasinet

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account