3 gode grunde til at spise flere chiafrø

Det har taget næsten 5000 år for chiafrøene at finde vej fra de syd- og mellemamerikanske indianere og til de danske forbrugere – og det er ikke et øjeblik for tidligt. For de små sorte frø er et sandt superfood-produkt, som er rig på både fibre, vitaminer, mineraler og vegetabilske Omega-3 fedtsyrer og andre olier. Samt indeholder masser af antioxidanter, som menes at hæmme udviklingen af visse kræftformer. Læs med, og få mere at vide om chiafrø.

Går du op i at have en sund krop – for eksempel fordi du træner seriøst – kan du ikke komme uden om chiafrø. De stammer fra Chia-planten (Salvia hispanica), som vokser vildt i Mellem- og den nordligste del af Sydamerika.

Frøene har været brugt som basisføde hos de lokale indianerstammer i tæt på 5000 år. Det var dog forbudt at dyrke den i mange år efter spanierne koloniserede Mellemamerika. Men i dag er Chia-planten atter i fremmarch, fordi den i dag er blevet anerkendt som den superfood, den er. Du kan læse mere om, hvad chiafrø gør godt for her.

3 gode grund til at spise chiafrø

For chiafrø er fulde af gode ting og sager, som er med til at holde kroppen og dit stofskifte sundt. Så der er masser af gode grunde til at indarbejde flere chiafrø i din kost. F.eks.:

1. Chiafrø gør det nemmere at tabe dig

Chiafrø indeholder en masse kostfibre – hele 5 gram for hver spiseskefuld chiafrø, du spiser! Det betyder, at dit stofskifte skal arbejde mere for at fordøje dem. Det er med til at øge forbrændingen, så du hurtigere får forbrændt den mad, du indtager

Samtidig kan chiafrøene binde op til 27 gang så meget vand, som de selv vejer. Det får frøene til at svulme op i dine tarme, så du føler dig mæt i længere tid

Det gør det lettere at tabe dig, eller styre din vægt mere præcist.

2. Chiafrø er en vitaminbombe

Chiafrø er rige på A- og B-vitaminer.

A-vitaminer er bl.a. godt for dine knogler og dine muskler. De er vigtige at styrke, når du træner seriøst.

B-vitaminer øger forbrændingen og gør det lettere at omsætte kulhydrater, fedt og proteiner til energi. Det giver også et plus, når du træner.

3. Chiafrø er rige på Omega-3

Normalt kan du kun få de gavnlige Omega-3 fedtsyrer fra animalske produkter som f.eks. fed fisk. Men er du veganer – eller ikke så vild med fisk – er chiafrø din genvej til Omega-3 fedtsyrerne.

De kan dog ikke erstatte de animalske Omega-3 fedtsyrer helt. Så du kommer ikke uden om at snuppe et kosttilskud med fiskeolie, hvis du ikke spiser fisk.

Så som du kan se, er der masser af grunde til at spise chiafrø!

0 Kommentarer

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2021 Madmagasinet

Kontakt os

Vi er her ikke lige nu men send os en mail og vi vil svare så hurtig som muligt

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account