Om at spise godt og billigt.

Mange unge mennesker synes, at det er dyrt at lave god mad.
Ligesom med det meste andet vi kan købe, så koster kvalitet mere og dette gælder også mad.
Det er dog slet ikke så dyrt at spise godt, sundt og fornuftigt, hvis bare man vil bruge lidt tid på at planlægge.

Her kommer et par af mine egne råd:

  • Lav madplaner: For nogen kan det virke helt uoverskueligt, at skulle forholde sig til,  hvad de skal have at spise næste fredag, eller endda imorgen. Hvis du bruger lidt tid på at lave en madplan, så er der virkeligt mange penge at spare. Lav en madplan hver uge og baser den evt. på ugens tilbudsaviser.
    Tænk på, at skal du den ene dag bruge ½ kg kartofler, så skal du senere på ugen have brugt det sidste ½ kilo. Du sparer penge og undgår madspild.
  • Spis efter årstiderne: Følg sæsonerne, for er frugt og grønt i sæson , så vil det oftest afspejles på prisen. Ikke noget med at spise dyre asparges om vinteren eller rodfrugter om sommeren! Kål og rodfrugter er sund og billig mad, når det er i sæson.
  • Indfør en ugentlig vegetardag: Kød er dyrt og oftest af dårlig kvalitet, så ved at indføre en ugentligt vegetardag er der mange penge at spare og samtidig få spist nogle flere grøntsager på. Prøv at lave vegetarpizza, kartoffelfrikadeller, grøntsagslasange, supper og gode salater med bønner og linser.
  • Bag dit eget brød: Det er meget billigere at bage brød og rugbrød selv. Det er ikke svært og de fleste ingredienser kan holde sig længe i skabet.
  • Skab et godt basislager: Har du et godt udvalg af basisvarer som dåsetomater, mel, krydderier, pasta, ris, bønner og linser, så er det nemmere at lave godt og billig måltid uden at skulle købe en masse ind. Tingene kan holde sig længe, er ofte på tilbud og er forholdsvis billige i indkøb.
  • Brug resterne: Har du rester, så frys dem ned eller spis dem på madpakken. Det er skønt med rester i fryseren, som bare skal varmes på en travl dag.
  • Stræk kødet: Erstat noget af kødet med revne grøntsager eller bønner, så er det både billigere og sundere.
  • Brug det sidste brød: Er det sidste brød blevet tørt og kedeligt, så kan det sagtens bruges alligvel. Lyst brød kan laves til croutoner eller bruchetta og rugbrød kan laves til ymerdrys eller øllebrød.
  • Hjemmelavet muesli: Hjemmelavet müesli smager bedre og er meget billigere at lave selv. Desuden er det meste af det müesli, der står på supermarkedets hylder fyldt med sukker og slet ikke særligt sundt.
  • Bananer: Er de sidste bananer blevet brune og kedelige, så bag en banankage, bananboller eller frys dem ned til smoothies.
  • Spis grød: Grød er god, sund, billig og nærende morgenmad, der kan varieres i det uendelige.

At være forberedt:
Det er ikke altid, at der er god til til at stå i køkkenet.
Nogle dage skal maden bare laves og spises i en fart og så er det nemt at falde i og købe fastfood. Fastfood er både dyrt og usundt, men med lidt forberedelse kan du omdanne din fryser til din redning.

  • Hiv en eftermiddag ud af kalenderen og kog suppe. Lav  2-3 forskellige slags, både med og uden kød. Bag også nogle gode suppebrød.
    Frys suppe og brød ned i portioner, så du altid kan hive en portion ud på en travl dag.
  • Når du laver lasange, kødsauce, chili con carne o.lign, så lav en stor portion. Det tager ikke ret meget længere tid og så kan resten fryses ned i små portioner.
  • Hold store bagedag, måske sammen med en ven og bag brød til fryseren. Bag boller, rugbrød, pølsehorn, pirogger , pitabrød og flutes, så der er til både madpakken, aftensmad og morgenmaden.
  • Sidst på sommeren kan du købe billige tomater. Lav dem til en tomatsauce og frys den portionsvis. Er god til saucer, supper og pizza.
  • Lav en stor portion falafler af kikærter og frys dem. De smager skønt i pitabrød eller til en god salat. Det samme gælder frikadeller og fiskefrikadeller.

Følgende er også godt at have i sin fryser:

  • Wok-blandinger og frosne grøntsager: Blandingerne kan tit købes billige og kan nemt omdannes til wokmad, tærte eller en grøntsagscurry.
  • Rejer: Det tager ikke lang tid at tø rejer op, så de kan omdannes til wokmad, rejespyd, topping på en pizza eller bare en dejlig rejemad.
  • Frosne bær og frugter: Kan ligesom grøntsager tit købes billige og er gode til smoothies, når den lille sult trænger sig på eller til lidt sødt, hvis der kommer gæster en hverdagsaften.

Så konklusionen på dette må være, at det slet ikke er så dyrt og besværligt at lave lækker mad hver dag:)

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2019 Madmagasinet

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account