Et vægttab med lækker mad

pizza billede

Mange tror, at hvis man vil tabe sig, så kræver det en af flere tiltag. Mange tror, at det kræver, at man dropper alle kulhydrater, dropper ens favorit måltider, ikke spise efter kl 20, hopper på en juicekur eller noget andet helt tosset, som der i sidste ende ikke er noget videnskabelig evidens for. Læs med her og find ud af, hvad der egentlig skal til, hvis du vil opnå et vægttab. For du behøver ikke droppe alt det, som du godt kan lide.

Kend dit ligevægtsindtag

Du behøver ikke droppe alle dine favorit måltider, hvis du vil opnå et vægttab. I virkeligheden, så ville du kunne opnå et vægttab kun ved at spise pizza. Der argumenteres her ikke for sundheden i dette, for din kost skal selvsagt være varieret og indeholde vigtige elementer. Dette kan din kost dog også sagtens være/gøre, uden at cutte alt det mad fra, som du elsker. Så bare for eksemplets skyld, så lad os tage udgangspunkt i pizza. Du spiser 5 mindre pizzaer om dagen. De indeholder vær 500 kalorier. Du spiser altså 2500 kalorier på en dag. Hvis dit ligevægtsindtag er 2800 kalorier, så vil du altså ligge i kalorieunderskud. Heraf vil du altså tabe dig. Derfor kan du med fordel kende dit ligevægtsindtag, som du nemt kan beregne ved at klikke på linket.

Styrketræning

Mange tror, at hvis man vil tabe sig, så skal man lave en masse cardio. Cardio er også et super fint redskab, forbrænder man 500 kalorier, så kan man jo indtage 500 kalorier mere (hvis man stadig ligger under sit ligevægtsindtag). Mange undervurderer dog styrketræning. Ved styrketræning kræver kroppen mere restitution, hvorfor der er en langt højere efterforbrænding. Udover dette, så vil styrketræning (sammenlagt med det rette proteinindtag) medfører mere muskelmasse. Mere muskelmasse giver også en højere forbrænding. Hertil anbefales til at finde et godt fitness program, som man kan gøre brug af, hvis man ikke er vant til styrketræning.

Ikke lyt til myterne. Juicekuren

Skrivet her kom kort ind på det i starten, men der er en lang række af myter, som der desværre er en masse der følger. Hvis du vil tabe dig, så det handler det altså bare kun om EN ting. Det er hvor meget du forbrænder, kontra hvor meget du indtager. Derfor skal du også kende dit ligevægtsindtag, som vi skrev ovenstående. Det kan sagtens være, at du eksempelvis taber dig ved en juicekur på en uge. Du taber dig dog ikke grundet dit juiceindtag, at du kun drikker væske eller andet. Du taber dig, fordi du ligger i et kalorieunderskud. Juicekuren er blot en af mange myter, men fælles for mange af dem er, at det ikke er en vedvarende løsning. Du kan ikke leve af kun juice hele dit liv og når du ryger tilbage på din gamle kost, så vil du tage vægten på igen. Derfor anbefaler vi, at få styr kosten vedvarende, ikke lytter til myterne og eventuelt finde hjælp udefra til et træningsprogram og kostplan.

0 Kommentarer

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2021 Madmagasinet

Kontakt os

Vi er her ikke lige nu men send os en mail og vi vil svare så hurtig som muligt

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account