Kom gennem vinteren med overskud og glædelige retter

mad til vinteren

Vintermåneder kan ofte føles dobbelt så lange som sommermåneder. Afskåret fra sollys og friske råvarer kan det gode humør og ikke mindst overskuddet blive mangelfuldt. I disse måneder handler det om at fylde køleskabet med en masse gode råvarer, som hører sæsonen til. Kom vinterdepressionen i forkøbet og gå efter disse råvarer, når du laver mad i vintermånederne. Vi giver dig også inspiration til opskrifter, du kan tage fat i. 

Hvorfor bliver vi ramt af vinterdepression?

I vinterhalvåret bliver dagene kortere og tiden, hvor du kan suge solens energi til dig, bliver meget mindre. Det er dog ikke alle der rammes lige hård af vintermørket. Mellem 5-10 % af danskerne rammes af vinterdepression. Nogle mennesker er dog mere sensitive for den energi, de får at solens stråler. Gennem sollys får vi vitaminer, især vitamin D, men sollyset påvirker også vores serotonin niveau (‘lykke’-signalstoffet). 

Vinterdepressionen opleves ofte som mangel på energi og overskud, træthed og mindre lyst til socialt samvær. Så nu hvor lys er en mangelvarer om vinteren, hvordan kan du så gribe vinter krisen an? Kosten spiller en stor rolle for vores sundhed og vinteren er ingen undtagelse. Derfor kan du se frem til at komme tristhedsfølelsen til livs med det rette udvalg af fødevarer og retter.

1. Fed fisk med omega-3

Fisk har rigtig mange gode egenskaber, der styrker dine celler og din krop. Men de særlige omega 3 syrer DHA og EPA kan faktisk hjælpe til at modvirke symptomerne ved en vinterdepression. De to fedtsyrer styrker især dine hjerneceller men har også flere positive effekter på dit hjerte og dit humør. Gå efter fisk med et naturligt højt fedtindhold, som laks, sardiner, makrel og ansjoser 

Prøv vores opskrift på lækker indbagt laks med rodfrugtsrösti

2. Fødevarer med et højt indhold af vitamin d

Gennem sollyset får vi i løbet af sommeren gode mængder af d-vitamin gennem huden. I vintermånederne er vi ikke bare mindre ude, der er også mindre lys og vi pakker og gerne ind i lune frakker der afskærmer huden fra sollys. Kompensér dit indtag af sol-vitaminer med fødevarer, som indeholder et naturligt højt indhold af d-vitamin. Spis gerne æg og fisk, som ørred og tun, der er rige på vitamin d.

3. Spis mørk chokolade

Vintertid giver anledning til at stikke hånden en ekstra gang ned i slikskålen. Men føler du dig ramt af årstidens mørke, så bør du gå efter mørk chokolade. Kakao har vist sig at forbedre humøret og reducere følelsen af stress. Chokoladen stimulerer dine hjernecentre, som giver en større lykkefølelse. Gå gerne efter chokolade med et lavt sukkerindhold og begræns dig til 30 gram om dagen.

4. Spis råvarer med B-12

Er dit niveau af B-12 for lavt kan det føre til depression, selvom forskere inde til nu ikke helt forstår sammenhængen til fulde. Heldigvis findes der mange lækre fødevarer med et højt indhold af B-12. Alt fra skaldyr og østers, til ost og andre mælkeprodukter kan hjælpe dig til et højere indhold af denne gavnlige vitamin. 

Se hvordan du nemt kan tilberede jomfruhummer her.

5. Bananer

Bananer er hjerneføde. Så hænger du med mulen, bør du hive klase bananer med i indkøbskurven. Bananer indeholder blandt andet stoffet tryptofan. I rette mængder kan tryptofan både styrke kroppens melatonin og serotonin. Mens melatonin hjælper dig til at sove bedre, sørger seretonin for at du føler dig mere lykkelig og veltilpas.  

Få mere frugt ind i din hverdag med Madmagasinets lækre frugtsalat med bananer.

0 Kommentarer

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2021 Madmagasinet

Kontakt os

Vi er her ikke lige nu men send os en mail og vi vil svare så hurtig som muligt

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account